OVER THE HEDGE

THE FREEDOM OF SPEECH
IN BELARUS AND LITHUANIA

Eastern Europe Studies Centre




“Everyone has the right to freedom of opinion and expression;
this right includes freedom to hold opinions without
interference and to seek, receive and impart information

and ideas through any media and regardless of frontiers.”

Article 19, the Universal Declaration of Human Rights

Franciscus Skorina (1490 - 1541), arche-
typical figure of the Belarusian culture, was
the first to publish the Bible in the language
of the East Slavs. He was one of the first
publishers in entire Eastern Europe. Living
in the 16th century, he was not familiar with
the article adopted and proclaimed by the
United Nations in 1948. However, it is not
difficult to make a presumption that he
would have fully adhered to the logic and the
spirit of the article.

Born in Polotsk, Skorina was the founder of
the first publishing house in the Grand
Duchy of Lithuania, and ever since he
remains a prominent figure in the history of
Vilnius. Skorina studied and worked in
Krakow, Padua and Prague. He is often
called the founder of the Vilnius press, which
“had an impact on the development of
cultural and social life in entire Central and
Eastern Europe.” The start was promising
and the printed media had remarkably
developed throughout the subsequent five

centuries since the times of Skorina.

Many could anticipate that the status of the
freedom of speech and especially the
freedom of the press would be rather similar
in the neighbouring countries of Belarus and
Lithuania of today. This publication will look
atwhetherthisisthe case.

The previous issues of the “Over the Hedge”
series compared aspects of everyday life, as
well as the state of affairs as regards civil
society in Belarus and Lithuania. This issue
will not focus on the economy, neither on the
other societal developments. It will closely
examine the freedom of speech, which is a
crucial element of our lives. Freedom of
speech is essential as it affects our daily
behaviour both in the public and in the
private sphere; it severely influences
education processes and our relations
within the family, with relatives, friends,
neighbours and colleagues.

'Venclova Tomas, Vilnius —A Guide to Its Names and People, Vilnius: R. Paknio leidykla, 2009, p. 51.






Every person has his/her own opinion and
expects to communicate his/her point of
view without any interference or harass-
ment. The individual denied this freedom
would hardly lead a meaningful life in
nowadays societies.

The objective of this issue, therefore, is to
compare the freedom of speech in Belarus
and Lithuania. Are people able to speak
openlyinthe streets and in public transport?
What is the legal framework of the freedom
of speech in Belarus and Lithuania? Do
people enjoy the independent media -
newspapers, television channels, radio and
the internet? Do they have access to
objective and unbiased information? Can
they criticize their respective governments?
Is the profession of a journalist respected
and held in high esteem in the two
neighbouring countries?

Itis widely acknowledged thatin many cases
mass media plays the watchdog role over
government activities and provides citizens
with independent information. Nonetheless,

the media needs to follow certain principles,
to have a code of ethics, otherwise, the
society might be disturbed by a massive
influx of information from unreliable sources
and unverified data. On the other hand, if the
media is rigorously controlled, it could
become a powerful tool of manipulation. It
could also become a gatekeeper from
spreading and sharing innovative ideas,
advice and critical thinking, thereby denying
the society access to independent and
alternative information. This ultimately leads
to a situation where communication
channels are limited, if not closed, and the
bottom-up communication is changed into
the top-down one.

This analysis is not intended to evaluate
whether the mass media in Belarus is better
or worse than that in Lithuania. The authors
will compare the legal framework, the
statistical data and will provide some factual
examples to illustrate the current state of
affairs in both countries. The conclusion is
forthe readerto make.



ZONSTITUTION
F THE REPUBL C
OF BELARUS




THE CONSTITUTION

The starting point for this comparison is an
assessment of the legal framework. The
supreme legal document in both Belarus
and Lithuania is the Constitution.

The Constitution of Belarus was adopted in
1991. It defines the relations and ties
between the branches of power and
determines the rights and freedoms of its
citizens. The Constitutions of both countries
were amended several times, but the
amendments, at least in theory, did not have
anyinfluence on the freedom of speech.

Both Constitutions devote separate articles

to the freedom of speech and, as shown, the
main ideas expressed in both texts are
similar. Both Constitutions reflect the
conviction transferred from Western Europe
that freedom of speech isan unquestionable
value. The Constitution of Belarus even
explicitly condemns and prohibits monopo-
lisation of the mass media.

Based on this information, one could
assume that, at least in theory, the status of
the freedom of speech should be similar in
both countries. What is the reality, however?
Are not some of the statements merely
declarative slogans?






“Everyone is guaranteed freedom of
thoughts and beliefs and their free
expression.

No one shall be forced to express his
beliefs or to deny them. No mono-
polisation of the mass media by the
State, public associations or individual
citizens and no censorship shall be
permitted.”

“The human being shall have the right to
have his own convictions and freely
expressthem.

The human being must not be hindered
from seeking, receiving and imparting
information andideas.

Freedom to express convictions, to receive
and impart information may not be limited
otherwise than by law, if this is necessary
to protect the health, honour and dignity,
private life, and morals of a human being,
or to defend the constitutional order.”




10



THE FREEDOM
OF ASSEMBLY

Every person has something to say, even
those who are rather introvert and humble
and only rarely express their personal
opinions. The right to speak one's mind
freely and to have an opinion is safeguarded
by the UN Universal Declaration of Human
Rights. Nearly all countries in the world,
including Lithuania and Belarus, have
committed themselves to follow its
principles. However, is it indeed possible to
“climb the barrel* and say out loud
everything that one has on his/her mind, just
asitusedtobeatancient Greek agoras?

If an ordinary Lithuanian climbed up a barrel
and started complaining to everyone about
how low his retirement benefit is and how
hard it is to live in Lithuania, hardly anyone
would pay any attention to him, and perhaps
the police might just receive a message
someone is breaching public order. In
Belarus, however, the events would take a
different course. For example, in 2007, just
before the visit of the EU Ambassadors to
Minsk, Vasiliy Polyakov, one of the
opposition activists, was arrested and put in

prison for seven days. In court, an employee
of the Department of Ideological Work gave
false testimony that Polyakov had used
offensive language to insult a woman at the
crossroads. Polyakov was imprisoned
throughout the entire visit of EU Amba-
ssadors simply to prevent him from joining
the European march and publicly addressing
the Ambassadors.

The freedom of assembly is guaranteed by
the laws of both states. If fewer than ten
people gather to a meeting, the event is not
considered to be a non-sanctioned one.
Nevertheless, if one aims to organise a
bigger gathering, an official approval from
the authorities is needed in both states.

According to the Law on Assembly of the
Republic of Lithuania, no separate per-
mission has to be obtained for a gathering to
take place; one just needs to agree on the
time and the venue of the event with a local
municipality five days ahead of the foreseen
event.

11



12



An authorised employee of the municipality
may issue an authorisation document
confirming the agreed venue and the form of
the assembly, or refuse to issue the

document if the security of the state of the
public, public order, public health and well-
being or rights and freedoms of other
individuals are threatened.

INFORMATION TO BE PROVIDED
IN THE DOCUMENT ON THE PLANNED ASSEMBLY

Form and content of assembly;

Aim, form and venue of assembly;

Date of assembly, its start time/end
time;

Date of assembly, its start time/end time;

Meeting venue, itinerary of
demonstrations or marches;

Itineraries envisaged;

First names, last names and
residential addresses of at least two
organisers or their authorised
persons;

First names and last names of
organisers, their residential and work
addresses;

Requests to police regarding
maintenance of public order;

Measures to be undertaken to maintain
public order and security;

Number of participants envisaged.

Measures to be undertaken to ensure
medical aid and to clean up the venue
after the assembly;

Date of application for the permission to
hold an assembly.

13



14



Therefore, when an application form has
been filled in and taken to an authorised
employee of the municipality five days in
advance, three days later the answer will be
given on whether or not a meeting, a protest
action or another kind of assembly may be
held atthe desired venue and time.

Meanwhile in Belarus, relevant laws have a
similar treatment of the freedom of
assembly, with an exception of the following
differences: in Belarus, permission, rather
than an authorisation document, is required;
one has to notify the authority institutions
fifteen days, rather than five days, in
advance and has to provide more
information.

Still, this might not be enough. For example,

Belarusian activist, Deputy Chairman of the
Gomel regional organisation “United Civil
Party” (UCP), Vladimir Katsora was in
correspondence with the head of the
regional Ideology Department concerning
the following question: the Gomel City
Executive Council issued the instruction for
the Ideology Department to prepare all the
necessary examples of documents for an
application to hold a meeting. However, the
Department did not take any actions for
realisation of this instruction. Moreover, the
Ideology Department did not respond to any
letter of the Belarusian activist.

Obviously, such omission from the ideology
department was done on purpose, in order
to prevent a meeting, planned by Belarusian
activists.

15



16



THE FREEDOM
OF THE PRESS

If an ordinary Lithuanian or Belarusian
prefers to put their ideas in black and white,
rather than to orally present them to an
audience, he/she may express his/her
opinion in an article. In Lithuania, there are
over 300 periodicals while the Lithuanian
Journalist Union comprises over 800
members. In Belarus, the relevant numbers
are somewhat different: there are as many
as 605 magazines and 657 newspapers, of
which 212 are state newspapers, and the
significant part of non-state newspapers
belongto local authorities.

It should be pointed out that nearly an
absolute majority of the private press is of
entertaining character and do not perform a
function of informing the society. Information
editions, which are truly independent from
the authorities, are few. These are the
newspapers “Nasha Niva“ (“Our Field”),
“Narodnaja volja“ (“The People's Will“) and
“Belarusskaja delovaja gazeta“ (“The
Belarusian Business Paper). Meanwhile in
Lithuania, state press was banned de jure as
early as 1995, and de facto 1996; the only
publication that keeps Lithuania's public up
to date with the newly released legislative
acts is the monthly “Valstybés Zinios* (“The
State News”).

To compare, the majority of non-state
newspapers in Belarus have been removed
from the dissemination system of the state
media; therefore, if one seeks to express
their opinion, they will most probably have to
publish it in the state-owned press. On the
other hand, the opinion presented through
the state press must coincide with the
official view of Minsk; otherwise, severe
sanctions may be applied.

Experience of Belarus abounds in examples
when newspapers were confiscated, their
printing banned, permissions denied or
mere state racketeering executed. A similar
event in Lithuania took place just once,
when in September 2006, 15,000 copies of
the edition of the “Laisvas laikrastis” (“The
Free Newspaper”) were arrested. The editor
of the newspaper financed by Lithuania's
former President Rolandas Paksas, who had
been removed from office by an impeach-
ment, was arrested, his computer confis-
cated and his website shut down. The Lithua-
nian State Security Department motivated
these actions by issuing a statement that the
newspaper was about to publish secrete and
sensitive information on a death of the office
of the Lithuanian State Security Department
Vytautas Pociunas.

17



18

PRESS FREEDOM
GERMANY""=

LITHUANIA
GREAT BRITAIN

CUBA

- BELARUS |
NORTH KOREA_g.




Figures and assessments by international
organisations complement the discussion.
Thus, according to various press freedom
surveys conducted by miscellaneous
organisations, which assess the indepen-
dence and objectivity of the media of over
170 countries, Belarus and Lithuania take
opposite poles. The Freedom House
assessment concludes that the situation in

Lithuania is consistently good, whereas that
in Belarus is consistently bad. Although the
dynamics of the organisation Reporters
without Borders is somewhat different, the
overall assessment is similar: according to
restrictions to independent media, Belarus
ranks among the 10 worst countries, in the
same group with Burma, Cuba, Iran, Libya,
North Korea, etc.

GLOBAL PRESS FREEDOM RANKINGS IN 2011
(OUT OF 196 COUNTRIES)* AND THE STATUS
OF INDEPENDENT MEDIA BY FREEDOM HOUSE

190 Belarus | 6.75 | 6.75 | 6.75 | 6.75 | 6.75 | 6.75 | 6.75 | 6.5
36 Lithuania | 1.75 | 1.75 | 1.75 | 1.75 | 1.75 | 1.75 | 1.75 | 1.75
PRESS FREEDOM INDEX (OUT OF 178 COUNTRIES)’

BY REPORTERS WITHOUT BORDERS

151 Belarus | 52 | 54.1 | 61.33) 57 | 63.63| 58.33| 59.50| 57
" Lithuania | 2.83 | 3 45 | 6.5 7 4 | 225|25

*http://freedomhouse.org/images/File/fop/2011/FOTP2011GlobalRegional Tables. pdf

*http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html

19



20



RADIO

AND TELEVISION

Early in the morning radio waves

Go right through me as they always do,
The ether yells in a thousand voices,

But | can't find the one that belongs to you.

Andrius Mamontovas “Mono or Stereo”
No ORT, - it's boxing and basketball,
No NTV* - it's hockey and soccer!
Everyone gets a free balloon,

A lollipop and a fancy key fob!

Lyapis Trubetskoy “Manifest”

State 4 135
Private 51 23
TOTAL 55 158

Most certainly, citizens can speak their mind
on the air, too. In Belarus, the selection of
radio stations (158) is much wider than that
in Lithuania (55). However, even private
Belarusian radio stations (which constitute
as little as 14,5%) are subordinate to local
municipalities and, therefore, are totally
dependent upon the central authority.

Nevertheless, Belarusians can still hear an
independent opinion on any of the seven
radio stations broadcasted from neigh-

‘ORTand NTV are major Russian TV-channels (Translator's note).

bouring countries. For example, the following
radio stations may be referred to as
independent: “European Radio“ (“EBpo-
nenckoe paaro“), “Radio Palonia“ (“Paable
Manonns®) and “Radio Racija“ (“Paable
Paupin“) from Poland, “Radio Svoboda“
(“Papble CBabopa“) from Czech Republic
and “Deutsche Welle“ (“German Wave”)
from Germany. On the other hand, it should
also be added that 25,4% trust foreign radio
stations while 34% are convinced that those
misrepresent the eventsin Belarus.



22



State 3 29
Private 62 49
TOTAL 65 78

The situation with the TV is rather similar.
Nearly two thirds of the TV programmes in
Belarus are broadcasted by non-state
broadcasters; however, there are no
independent television channels in the
country.

According to the experts, the only
independent television is “Belsat”, which
broadcasts from Poland. The reasons why
this television has not been granted
accreditation to broadcast from Belarusian
territory are uncertain. The project was
initiated by the Polish television under the
auspices of the Polish and Lithuanian
Ministries of Foreign Affairs, the US
Department of State, authority institutions
of Great Britain and lIreland, the Nordic
Council of Ministers, etc.

Lithuania has a total of 65 TV channels
broadcasted by 51 broadcasters, of which
only one is national. Nevertheless, it is not
perceived as distinct in surveys conducted in
Lithuania. Overall, the findings reveal that
over 37% of the country's residents trust
Lithuanian media while 20.2% do not.

It should be kept in mind that numbers of the
TV channels in both countries always
change. In Lithuania, new TV channels are
set up as others go bankrupt. Meanwhile in
Belarus, some events raise a suspicion that
number of TV channels fluctuates for
reasons other than those of the market
economy. Five Russian channels have been
closed due to controversial reasons. The
official explanation is that the channels were
closed for economic reasons (since they had
raised their rebroadcast fees) and that they
did not conform with the Belarusian media
law; however, other opinions circulate as
well.

Firstly, the Belarusian media always had to
sustain itself on its own, while the more
popular Russian channels earned more from
advertising. Secondly, after the Russia-
Belarus gas conflict, the Russian TV
channels began to disseminate negative
information about Alexander Lukashenka
and feature various programmes that
derided the dictator of Belarus, which
resulted in censoring of the programmes
before rebroadcasting them in Belarus.

23



24



THE INTERNET

It seems that the public space in Belarus is
far more restricted than that in Lithuania. If
individuals want to express their opinions,
they should look for domains and ways other
than traditional mass media or public
gatherings. The rapidly-growing world of new
technologies is increasingly becoming
dependent on the internet, as well as other

means of communication; hence, their
propagation has a strong impact on the
dissemination of information. The figures
below show that new generation's means of
communication (e.g., mobile communi-
cations and the internet) enjoy a much wider
usein Lithuania thanin Belarus.

Number of landline

phones users 784,900 221,39 3,718,000 | 386,78 | 57%

Number of mobile Per

phone users 1000 5,023,000 | 1416,79 | 8,693,000 | 900,33 | 157%
people

Number of internet

pages with the country 885,064 249,64 113,115 1,77 2121%

code (.by or .It)

Number of internet users Per cent| 1,777,000 | 50,12% 3,107,000 | 32,32% | 155%

25



26



One of the most frequently asked questions
in the modern sciences of political sociology
is: what influence on the freedom of speech
does the internet have? In the West,
academic centres are set up as nhew
scientific trends investigate the impact of
the internet on the freedom of the press,
dissemination of democratic ideas and
quality assurance. In order to provide a
space for the freedom of expression,
adequate conditions have to be created. In
terms of the number of internet users,
Lithuania clearly outdoes Belarus; however,

it is the difference in the number of internet
pages with the country code that is the most
striking.

One of the explanations why the number of
pages ending in .by is lower than the number
of pages endingin .Itis that large numbers of
Belarusians use Russian pages. Another
reason is that, unlike Lithuania, it is far more
difficult to create a page ending in the
relevant country code in Belarus than in
Lithuania.

Dissemination of the internet + —-_
Accessibility of the internet + —-_
Number of internet pages with the country code + -
Absence of censorship on internet pages with the + —
country code

27



28



In accordance with Lukashenka's decree,
the Operational and Analytical Centre (OAC)
under the authority of the President is
responsible for the supervision of internet
providers. The Centre is authorised to grant
the right to telecommunications companies
to provide internet services (the right may be
denied by the decision of the Council of
ministers while explicitly stating formal
reasons). The Centre also regulates access
to the World Wide Web. The decree is
vaguely formulated so that the accusation
could be easily falsified in order to be able to
close any internet page. The document also
points out that any non-registered internet
page or website “storing extremist
materials” shall be blocked. In this way, the
authorities can shut down any oppositional
page, even if the latter has been moved to a
foreign server.

Finally, the accessibility of the internet in
both countries is very different. For example,
as regards the accessibility of fiber-optic
internet, Kaunas ranks third in the world.
Speaking of Lithuania in general, in city
centres as well as cafes, restaurants and
supermarkets, free wireless internet is widely
available. To access the internet service in a
Minsk cafe, on the contrary, the users will be
asked to provide their passport so that the
relevant data can be stored inan archive.

Differences in internet accessibility and use
in both countries are also manifested in basic
statistics: the number of fans on pages
containing the word “Lietuva” or “Lithuania”
on the popular social networking site
Facebook ranges from 31,866 to 123,353,
whereas the relevant number on pages
containing the word “benapycb” or “Belarus”
ranges from 1,952t05,183.

29






TO BE

A JOURNALIST
IN LITHUANIA VS
IN BELARUS

An overview of the situation of the mediaina
given country must include an assessment
of the status of a journalist in that country. To
be referred to as a journalist in Lithuania
implies a professional affiliation - one has to
belong to a professional association or to
have a valid contract with a provider of public
information. Meanwhile in Belarus, a private
person may be considered a journalist if

he/she, in accordance with a contract, type,
proofread and prepare information mate-
rials for a legal body, which has been granted
a permission to engage in the dissemination
of information.

It should be mentioned, however, that
journalism is both an interesting and dange-
rous profession.

31



AN OVERVIEW OF THE DEATHS
OF THE JOURNALISTS IN THE TWO COUNTRIES (1993 - 2010)

BELARUS

Alexander
Chulanov

Belarus
National
Television

Minsk

Alexander Chulanov, special correspondent of
Belarus' National State Television was found
murdered in his apartment in Minsk on March 1,
1994. The cause of his death remains unknown
although neutral sources maintain that one of the
causes of his death could be the fact that
Chulanov had made a footage of Russian and
Belarusian racketeers on Polish territory.

Mykhailo
Kolomyets

2002
10
30

Ukrainski
Novyny

Mala-
dzechna

Co-owner of Ukrainian news agency “Ukrainski
Novyny“. On October22, 2002, Kolomyets left for
Belarus and disappeared. Eight days later he was
found hanging nearby the city of Maladzechna.
Despite assertations by Liubov Ruban, Kolomyets'
girlfriend and a witness, that in his telephone call
to her, Kolomyets had spoken of committing
suicide, his colleagues suspect this murder may
have political reasons and was committed either
because the “Ukrainski Novyny“ disseminated
independent information about Belarus, or
because Kolomyets held a large share of the
agency's block of stock.

Dmitry
Zavadsky

2003

28

ORT

Minsk

Until 1996, Zavadsky was Lukashenka's personal
cameraman. Belarusian authorities suspected
that Zavadski, as well as his colleague Pavel
Sheremetyev, had made footage of Belarusian
special forces soldiers fighting alongside
Chechenians against Russians in the Chechen
war. Zavadsky disappeared on July 7, 2000.
Convicted of abduction and murder, Valery
Ignatovich and Maxim Malik were sentenced to
imprisonment. Nevertheless, independent
sources maintain that Ignatovich and Malik merely
became scapegoats, while Zavadsky's death was
a political murder carried out by the special force
“Death Squad” subordinate to Lukashenka. The
investigation was not transparent, the hearing
proceeded in closed session, which even attracted
the attention of the Council of Europe; however,
courtdocuments were never made public.

32



AN OVERVIEW OF THE DEATHS

OF THE JOURNALISTS IN THE TWO COUNTRIES (1993 - 2010)

Veronika
Cherkasova

2004
10
20

Solidarnost

Minsk

From May 2003, Veronika Cherkasova worked for
the opposition newspaper “Solidarnost“. On
October 20, 2004, she was found dead in her flatin
Minsk, her body had 20 stab wounds. Since no
traces of invasion or robbery had been found, the
Ministry of Internal Affairs announced that
Cherkasova had been killed during a family fight.
Nevertheless, her colleagues maintained that, a
few months before her death, Cherkasova had
started to write a series of articles entitled “The
KGB is still watching you*.

Vasily
Grodnikov

2005
10
17

Narodnaya
Volya

Minsk

Vasily Grodnikov was a freelance journalist who
wrote on the social situation in Belarus for
miscellaneous newspapers, including the
opposition newspaper “Narodnaya Volya“
(“People's Will*). He was found lying in a pool of
blood in his flat. Members of Grodnikov's family
said that, although there were no signs of home
invasion, everything inside was turned upside
down, blood stained everywhere, and there was a
large wound on the side of Grodnikov's head. The
Ministry of Home Affairs, however, made the
conclusion that the cause of death was choking.

Oleg
Bebenin

2010

03

Chartija 97

Minsk

Oleg Bebenin was one of the most active activists of
Belarusian opposition, founder of the website
,Charter'97“ and member of campaign team of
Andrei Sannikov, opposition candidate for
President of Belarus. After having disappeared
unexpectedly, he was found hanging in his
summerhouse; however, testimonies of inde-
pendent witnesses as well as the non-transparent
investigation process suggest that Bebenin had
been hanged.

LITHUANIA

Vitas
Lingys

1993
10
12

Respublika

Vilnius

Lingys investigated and wrote on the activities of
criminal groups. With respect to this murder, four
persons were arrested and convicted: for ordering
the murder, Boris Dekanidze was sentenced to
death, which was executed with a single shot to the
back of his head; Igor Achremov was charged with
having executed the murder and sentenced to life
imprisonment (the sentence was commuted to 25
years of imprisonment); the accomplices
Viacheslav Slavickiy and Boris Babichenka were
sentenced to 14 years and 13 years and 3 months
of imprisonment respectively.

33



INSTEAD OF A CONCLUSION

34



But nowhere it is written that you
will ramain free after the words
you have uttered freely,




f We have had an '

internet-based voling
system for ages
in Belarus.

Well, we are thinking of
introducing alectronic voling
via internat in the nearast
1 future. We have to find a way
Ao facilitate the voting process. £

Those who are for Lukashenka,
go to the website president for
those who are against him, go to
the website kgbh.by. There you
will be instructed how
to get to the website

L

It is easy and
comvanmnent




|

(=l

ﬂ ( to live in the Belarus
“ as shown on TV

| want 1o lve in Eﬂams!)

Mot really. | want




Say whatever you want].
whenever you want Y,
Ces e "

What an anarchist!
Freedom of spaech

is the recognised necassity
to keep silant




E3SC

Eastern Europe Studies Centre

2011

©EESC, Vilnius, Lithuania
Designed by: Artbox
lllustrator: Rytis Garalevicius

*
* 5 *

This publication has
been produced with the
assistance of the European Union.

The contents of this publication is
the sole responsibility of the
Eastern Europe Studies Centre and
can in no way be taken to reflect the
views of the European Union.




