
1

Issue 4(25), 2011

Vi l n i u s ,  L i t h u a n i a

C o n t e n t s
B e l a r u s i a n  M e d i a : 
U n d e r  t h e  S e l f -
C e n s o r s h i p  S w o r d 
o f  D a m o c l e s
J u s t i n a s  P i m p ė ,  E d i t o r 	
1

M e d i a  P o l i c y  o f 
B e l a r u s i a n  R e g i m e : 
S w e e p i n g  P u r g e , 
F i lt r at i o n ,  a n d 
D a m o c l e s ’ S w o r d  o f 
S e l f - C e n s o r s h i p
A l e x a n d e r  K l a s k o u s k i , 
H e a d  o f  a n a l y t i c a l 
p r o j e c t s  o f  B e l a PA N 
n e w s  a g e n c y,  M i n s k 	
1

B e l a r u s i a n  M e d i a  i n 
t h e  V i r t u a l  S pa c e
Pa u l y u k  B y k o u s k i , 
B e l a r u s y  I  R y n o k  p o l i t i c a l 
e d i t o r,  M i n s k  	
4

B e l a r u s i a n  M e d i a :  U n d e r  t h e 
S e l f - C e n s o r s h i p  S w o r d  o f  D a m o c l e s

Alexander Klaskouski, Head of analytical 
projects of BelaPAN news agency, Minsk

At his first news conference after winning the 
presidential election of 1994 Alexander Lukashenka 
proclaimed passionately: from now on Belarusian 
journalists can consider themselves free! Sixteen 
years later that sounds like a jeer. The country is at 
the tail-end of all world ratings of media freedom. 

For instance, in Freedom House’s 2010 Freedom 
of the Press Index Belarus and Uzbekistan share 
189-190 places out of 196 and have the status 
“Not Free”.  Reporters Without Borders consider 
Belarus 154th out of 178 countries in their Press 
Freedom Index. 

The Belarusian regime uses more sophisticated 
methods to achieve strict control over the media 

Unsurprisingly, according to the position of the 
official Minsk, the Belarusian media is free and 
independent. It is an easily accessible and pluralistic 
platform where everybody can express their views, 
including criticisms of the regime. “You can buy 
an opposition newspaper in a kiosk on the ground 
floor of my office! “, says Lukashenka. However, 
biased statistics and facts that regime tends to 
highlight do not tell us the real story. It requires 
a thorough analysis to comprehend the complex 
and sophisticated tools of censorship and control 
that the Belarusian government exerts upon the 
country’s media. In the current issue, Alexander 
Klaskouski and Paulyuk Bykouski, two Belarusian 
media experts, reveal the mechanisms of media 
control in Belarus. 

In his article, Alexander Klaskouski highlights 
that the tools of control and censorship used by 
the Lukashenka’s regime are becoming increas-
ingly diversified and modern, expanding from the 
traditional media to the electronic one. He argues 
that even though some of media restrictions are 
enforced by laws, complex procedures or other 
formal rules, as well as by direct actions of the 
government (e.g. putting pro-regime people in 
the editorial positions at the major newspapers), 
there is a big pool of “unofficial” means of control 
like economic discrimination, assaults against 
journalists, biased bureaucratic procedures and 

other obstacles that the government is an efficient 
user of. Therefore, it is not necessary to practice 
mass pogroms in mass media sphere; there are 
enough of “soft” tools available to browbeat the 
press into self-censorship. Such a mechanism of 
self-censorship is relatively cheap and a very ef-
fective way of exercising control.

Internet is the only space where a decent level of 
media freedom is maintained so far. Needless to 
say, this is not because of favourable policies of the 
regime. The government finds it more difficult to 
censor the virtual space due to the technical limita-
tions. However, Paulyuk Bykouski notes in his article 
that recently the government has demonstrated 
new and innovative methods of controlling even 
the virtual media. For instance, the old measures of 
blocking the access to anti-government websites is 
replaced by trafficking visitors to the fake-versions 
of the opposition websites created by the pro-
government specialists. Acts committed in the 
virtual space have now become objects to criminal 
responsibility – one can expect a jail sentence for 
e.g. criticising Lukashenka on the LiveJournal. 
What impact will these latest moves have on the 
independent media? Will it lead to further suppres-
sions of the freedom of the speech in Belarus? We 
hope to provide some answers to these questions 
in this issue of Bell.

Justinas Pimpė, Editor

M e d i a  P o l i c y  o f  B e l a r u s i a n  R e g i m e : 
S w e e p i n g  P u r g e ,  F i lt r at i o n ,  a n d 
D a m o c l e s ’ S w o r d  o f  S e l f - C e n s o r s h i p

Alexander Klaskouski is a 
Belarusian political analyst 
and media expert with more 
than a 30-years of experience 
of working in mass media. He 
is a member of the Council of 
the Belarusian Association of 
Journalists. At present, he is also 
teaches a course ‘Master-classes 
of modern journalism’ at the 
European Humanities University 
in Vilnius, Lithuania.

Pavel Bykouski is political edi-
tor of the newspaper Belarusy i 
Rynok. He is actively involved 
in training of the Belarusian 
journalists. He also provides 
expert advice to business and 
industry working with the Bela-
rusian media.



4  ( 2 5 ) ,  2 0 1 1

2

sphere than some Asian despotic states. The geo-
graphical location in the center of Europe, the needs 
of “export PR” for the West make the government 
keep some kind of outward appearance of media 
pluralism.     

The government prefers using cryptic methods: 
where possible, avoid throwing journalists in jails, 
but to softly grip the press by the throat. The state 
monopolized the TV, dictates its rules in the radio 
sphere and owns the main newspaper brands. A 
handful of independent media stand at bay, with 
perdition of self-censorship hanging over their 
heads. Meanwhile, information streams from 
abroad are screened. 

At the same time, the authorities are incapable 
of creating an iron curtain and fully blocking 
the alternative media. A number of independent 
newspapers sit tight, Internet remains an island of 
freedom, and radio and TV are broadcasted from 
abroad. The regime sees its goal in minimizing that 
‘harmful’ influence.

Crafty Arithmetic

In the early nineties the press of young independ-
ent Belarus gained its freedom after the Soviet 
era. When Alexander Lukashenka won the first 
presidential election in 1994, the freedom of the 
press rapidly came to an end. Already in December 
1994 a number of newspapers came out with blank 
spots: the President’s Office ordered to cut out the 
revelatory report by MP Siarhei Antonchyk from 
the issues. That has become the gloomy symbol 
of the new, repressive era for the Belarusian mass 
media. 

Soon after that the president replaced the heads 
of all biggest newspapers of the country, putting 
his people in the editorial positions. That was the 
largest cadre “sweeping purge” in mass media. 
Simultaneously the government took the national 
radio and television under strict control. The formal 
affiliation of mass media was ignored whatsoever. 
For instance, legendary Iosif Siaredzich, chief editor 
of Narodnaya Hazeta, was discharged by the Presi-
dent’s decree, although the newspaper belonged to 
the Supreme Soviet. 

Protest attempts of Narodnaya Hazeta editorial team 
(yours truly was its member too) were probably the 
last ‘mutiny aboard’. The chief editors have held 
the main media of the country in leash ever since. 
There is no need in classic censorship, as heads of 
state-owned media play that role de-facto: they 
form their teams no so much according to their 
professionalism, but loyalty to the state leader. 

Chief Editors of these media are gathered for 
planning sessions in the offices of the top officials 
in the country. They hear direct instructions: how 
and what they should write about, what must be 
avoided, who is to be praised, and who is to be 
cursed. Any moment editors might receive a phone 
call “from the top” with instructions what article 
they should publish. 

Again, formally censorship does not exist in the 
country. It’s just that the chief editors of state-
owned media, de-facto being members of the state 
machinery, respect subordination and follow the 
instructions. 

Meanwhile, the Information Ministry often stresses 
that more than two thirds of the editions registered 
in the country are not owned by the state. Indeed, 
as of March 1st, 2011, out of 668 newspapers reg-
istered in Belarus 207 are state-owned, and 461 
are non-state; out of 641 magazines there are 180 
state-owned and 461 non-state ones. 

However, this is crafty arithmetic. It does not take 
circulation and type of an edition into account. For 
instance, in circulation the ‘SB-Belarus Segodnya’, 
which belongs to the President’s Office, exceeds all 
independent social and political mass media taken 
together. The circulation of ‘SB’ is over 400, 000 cop-
ies, while the circulation of the largest independent 
newspaper ‘Narodnaya Volia’ (which comes out 
only twice a week due to limited resources) is only 
26, 150 copies. 

The total one-time circulation of local state-owned 
press, as of the beginning of 2011, was 946, 000 
copies, which is many times more than the total 
circulation of the regional social and political mass 
media. 

Besides that, it should be taken into account that 
the lion’s share of the non-state press is apolitical 
editions, such as crossword pieces, gardening tips, 
etc. Independent social and political brands can be 
counted on the fingers of one hand. 

The state runs the national TV channels. They 
are either part of the National State Television 
and Radio Company (The First National Channel, 
‘Lad’ channel), or controlled by the state indirectly 
(closed joint-stock companies ‘National Television’ 
and ‘The Capital’s Television’). 

The First National Channel of the Belarusian Radio, 
Radio ‘Kultura’, radio stations ‘Stalitsa’, ‘Radius FM’, 
and five regional television and radio companies 
also work under the auspices of the National State 
Television and Radio Company. This way, the of-
ficial propaganda dominated the TV and radio 
broadcasting. The commercial FM-stations that 
work in the country are also controlled strictly by 
the ideology officials. 

They also monitor the content of TV channel 
packages in the cable networks. We have seen 
the cases when the channels which criticized the 
president of Belarus ‘disappeared’ from the pack-
ages. For example, that happened to REN-TV 
and some other Russian channels in the spring of 
2009. Another typical touch: the IPTV protocol 
of TV broadcasting which is gaining popularity 
in the country is controlled by the state-owned 
monopolist “Beltelecom”.  

This way, the state has established its monopoly in 
the sphere of printed and electronic media, while 
a number of formally non-state media are strictly 
controlled by the ideological ‘vertical’.

The needs of “export 
PR” for the West 
make the government 
keep some kind of 
outward appearance 
of media pluralism.



4  ( 2 5 ) ,  2 0 1 1

3

Hand on the Throat
Fighting the sedition in the few Fronde-spirited 
independent newspapers and ByNet (Belarusian 
segment of the Internet) is a more difficult task. 
In the run to presidential elections the pressure on 
these bases of the freedom of speech traditionally 
becomes stronger. For instance, before the election 
of 2006 about two dozen non-state editions were 
thrown out from the national distribution system. 
They were no longer included in mail catalogues 
and/or sold in kiosks. 
We should point out, that termination of the 
contracts was officially motivated by the alleged 
unprofitability. However, even the popular editions 
that sold like hotcakes were ostracized. Independent 
experts named the campaign a sweeping purge of 
the media space before the election.  
In two years, when the dialogue between the EU 
and the official Minsk began, two editions were 
‘pardoned’. Some other repressed newspapers just 
died quietly. The majority have not been returned 
to mail catalogues and kiosks to present day. They 
lead a marginal life, dropping in circulation and 
using odd distribution channels. 
Economic discrimination is another disguised 
cutthroat policy towards the non-state press. State 
media receive state subsidies, other privileges, 
equipment and the advanced polygraphic possibili-
ties within the framework of the state programs. 
Independent newspapers often have problems plac-
ing orders for printing, some had to print abroad, 
which makes printing and publishing longer and 
more expensive.  
Internet media do not need printing presses, paper 
and kiosks. That is why the development of the social 
and political segment of the ByNet has become a 
real headache for the ruling clique. The new Law 
on press passed in 2008 requires registration of 
Internet media. Admittedly, the clause was frozen 
during the honeymoon in the relations between 
Minsk and the EU. However, in the beginning of 
this year Information Minister Aleh Praliaskouski 
announced that they were working on the document 
about registration of Internet media. 
Last year’s presidential decree #60 was another at-
tempt to stifle the sedition in the ByNet. The decree 
provides for registration of all Internet resources, 
creation of black lists of the web-sites access to 
which should be blocked, and a number of other 
restrictive measures. Admittedly, they are not used 
on their all cylinders. Experts believe the decree has 
created the repressive arsenal ‘in reserve’. 
In general, the Belarusian authorities are certain in 
the efficiency of the Damocles’ Sword method. It 
is not necessary to practice mass pogroms in mass 
media sphere, it is enough to browbeat the press into 
self-censorship by the very possibility of repressive 
measures. Evidently, some popular Internet-media 
became more cautious and softened their criticism 
of the government after decree #60. 
Possibly, the ruling clique is even interested in 
keeping a showcase with a number of independ-

ent media for Europe to see. From time to time 
Lukashenka ‘kills’ Western interviewers by an 
argument: you can buy an opposition newspaper 
in a kiosk on the ground floor of my office! In other 
words, the authorities agree to tolerate marginal 
independent press in small doses. Main thing, the 
level of its influence on the society should not sap 
the stability of the regime.  

This is exactly why they block access to opposition 
web-resources on the days of mass protests and 
elections. This is also a know-how of the govern-
ment – to stifle the mutiny in the media sphere on 
the peak of crisis situations and loosen the slipknot 
the rest of the time. 

Not to Play Havoc But to Marginalize

The audience of the radio and TV broadcasting 
to Belarus from abroad is comparatively small, 
primarily, for technical reasons. The people have 
few short-wave radios needed to listen to the Be-
larusian service of the Radio Free Europe/Radio 
Liberty. FM-stations broadcasting from abroad, for 
example, Radio Racyja from Bialystok or Euroradio 
from Warsaw, can be heard only near the border. 
In order to watch Belsat, satellite TV channel for 
Belarus, one needs a satellite dish, which is rather 
a luxury for many Belarusian families. 

On the whole, the regime does not consider the 
influence of these mass media critical for its sta-
bility. As a ‘preventive measure’, the authorities 
organize a ‘hunt’ for reporters of Belsat and other 
foreign mass media working in Belarus from time 
to time. Not once their offices were searched and 
equipment confiscated. Some journalists receive 
prosecutor’s warnings about inadmissibility of work 
for a foreign mass media without credentials. At 
the same time, the Belarusian Ministry of Foreign 
Affairs rejects their applications for accreditation. 
It’s a vicious circle, a trap, although formally the 
authorities keep within the law!

Last year’s information war with Moscow demon-
strated that Minsk could quite effectively filter the 
content of the Russian TV channels broadcasted 
in Belarus. Some time ago the authorities created 
hybrid channels with mixed content on their basis 
(‘NTV-Belarus’, ‘RTR-Belarus’). Such channels 
replace Russian news with the news programs 
cooked in Belarus, and cut out the undesired Rus-
sian programs and news pieces. 

Certainly, the regime is not radiant with courtly 
behavior towards the independent press. Belarusian 
journalists do get both under the batons of the 
riot police and behind bars. In particular, Mikalai 
Markevich, Paval Mazheika, Viktar Ivashkevich, 
Andrei Klimau, and Alexander Sdvizhkov served 
significant terms of deprivation or restraint of 
liberty for their publications. We do not even take 
into account “petty” arrests for 10-15 days. 

At the same time, it is evident that the Belarusian 
regime does not want to look like dictatorships 
that throw dozens of journalists and bloggers in 
jails. In the majority of cases the authorities use 

In other words, the 
authorities agree to 
tolerate marginal 
independent press 
in small doses. Main 
thing, the level of 
its influence on the 
society should not 
sap the stability of 
the regime.



4  ( 2 5 ) ,  2 0 1 1

4

other methods against the unwanted media and 
individual ‘scribblers’. One of the repressive know-
how ways is to beat not with a baton but with a 
ruble. We mean fines and payments of moral harm 
inflicted by courts. As a rule, officials suing an op-
position newspaper are doomed to victory, while 
the charges are exorbitant. Such sues do not have 
a limit in Belarus. 

Astronomical amounts can simply bring an edition 
to ruin (and that did happen in Belarus). They also 
incline editors and journalists to self-censorship. 

Finally, the strict law on mass media plays a role 
in that too. In particular, it allows the Ministry of 
Information to issue warnings to mass media. Often 
warnings are issued for petty and formal reasons 
(for example, the standard of arranging the imprint 
is violated). A newspaper may be closed down by 
court after two warnings during a year. 

This way, the Belarusian government has established 
a strict and quite effective system of control over 
the national media space. It is a complex system 
combining the elements of monopoly, oppression, 
content filtration and self-censorship. That allows 
the regime to keep a certain face of media pluralism 

– and at the same time dominate the minds of the 
Belarusian electorate and brainwash the significant 
part of the population. 

At the same time, it is difficult to overrate the im-
portance of the bases of independent journalism. 
A handful of non-state newspapers and Internet-
editions, as well as the network of reporters of 
foreign media broadcasting to Belarus fulfill their 
professional obligation in infernally difficult con-
ditions and provide the public with alternative 
information and analysis. The support of the world 
democratic community is extremely important 
for them.

Despite the efforts of the regime, the authority 
of the independent media is growing gradually. 
According to the Independent Institute of Socio-
Economic and Political Studies (IISEPS), registered 
in Vilnius, during the time between the third 
and the fourth presidential election the rating of 
confidence to non-state media grew by almost 9 
pct: in October 2006 37.7% trusted them, while 
in December 2010 the number was 46.3%. Little 
strokes fell great oaks. 

Paulyuk Bykouski, Belarusy I 
Rynok political editor, Minsk 
The Belarusian government controls the country’s 
information space virtually in full measure. 

Internet is an exception, but the Belarusian au-
thorities made significant progress in that sphere 
in 2010: they obliged all legal bodies to move to the 
national domain zone.by, to use the services of the 
local hosting companies, regulated identification 
of subscriber’s units, while in Internet cafes and 
clubs they introduced identification of Internet 
users. Besides that, the authorities carried out 
registration of Internet-resources and officially 
introduced filtration of undesired content in the 
state-run organizations, as well the establishments 
of culture and education. 

The recent innovation in regulation of the Belarusian 
segment of the World Wide Web has significantly 
changed the conditions for business, making a 
negative impact on investors’ intention to start new 
projects. As for the freedom of speech in the ByNet, 
there have been no visible changes so far. 

The Belarusian law on Mass Media requires registra-
tion of mass media, including the media distributed 
through the Internet. However, the law commissioned 
the Council of Ministers to determine what an Internet-
medium is, and how they are to be registered. The 
latter refused to do that: Belarus was trying to patch 
up ties with the West, and the Belarusian officials 
declared they would not encroach upon the freedom 
in the World Wide Web. 

After the December 19 events in 2010 the Bela-
rusian government lost interest in normalizing 
the relations with Europe, and the Internet media 
faced the threat of obligatory registration again. “I 
ordered to finish the elaboration and coordination 
of that issue in the near future”, – Belarus’ minister 
of information Aleh Praliaskouski claimed in the 
end of January 20111. 

At a news conference held right after the election 
president Alexander Lukashenka who remained 
in office claimed that journalists would bear re-
sponsibility for every word, including the ones said 
in the Internet. “Even if your editorial teams are 
located far abroad, we will present claims to the 
states which host the editorial teams”, – the state 
leader stressed2.  

In the end of March 2011 the president’s threat 
was put into practice. Andrzej Poczobut, Bela-
rusian citizen and journalist of the Polish Gazeta 
Wyborcza, was accused of violating Article 368 of 
the Criminal Code (insult of the president of the 
Republic of Belarus)3. 

1	  O. Shvaiko. A. Praliaskouski thinks it is expedient to make some 
changes in the law on mass media//BELTA, 28.01.2011, http://
www.belta.by/ru/all_news/society/Proleskovskij-schitaet-tselesoo-
braznym-vnesti-nekotorye-izmenenija-v-zakon-o-SMI_i_540908.
html 

2	  A. Lukashenka promises, the journalists will bear responsibili-
ty for every word, including the ones said in the Internet// “In-
terfax-Zapad”, 20.12.2010, http://www.interfax.by/news/bela-
rus/85095

3	  S. Pulsha. Journalist Andrzej Poczobut Accused of “Insult of the 
President of the Republic of Belarus”//BelaPAN, 28.03.2011, http://
naviny.by/rubrics/politic/2011/03/28/ic_news_112_364300/

B e l a r u s i a n  M e d i a  i n  t h e  V i r t u a l  S pa c e

After the December 
19 events in 2010 
the Belarusian 
government 
lost interest in 
normalizing the 
relations with 
Europe, and the 
Internet media 
faced the threat 
of obligatory 
registration again.



4  ( 2 5 ) ,  2 0 1 1

5

According to Poczobut, on March 28 he was sum-
moned to Hrodna Region Prosecutor’s Office and 
presented a resolution about instituting criminal 
proceedings against him for publication of articles 
in Gazeta Wyborcza, the “Belarusian Partizan” web-
site, and his personal blog (poczobut.livejournal.
com). “I guess this is the first criminal case in Belarus 
instituted for publication of one’s personal opinion 
in LiveJournal”, – Andrzej Poczobut pointed out.
“I believe I did not commit any insult of Alexan-
der Lukashenka. Yes, the publications do criticize 
Lukashenka. But my publications do not contain 
insults – only criticism. Fierce criticism may be, 
but no insult”, A. Poczobut said4.  
The criminal procedures against Poczobut will 
become a test case in prosecution for blog opinions 
in Belarus. 
As for the traditional media, the ruling regime 
keeps the monopoly on radio and television. Heads 
of TV channels, including the half-state-owned 
ONT (“The Second National TV Channel” closed 
joint-stock company) are appointed personally by 
the president by his edicts. There are small private 
channels in the regions, but they virtually do not 
produce any news content, or, in case they have 
news, as a rule, it lacks the political block. 
The election of December 19, 2010 was the first 
time when candidates had an opportunity to collect 
donations for their election funds and use them to 
pay for media advertising. Meanwhile, in reality 
only one FM-station, “Autoradio”, agreed to place 
such radio spots. After the election “Autoradio” was 
deprived of the frequencies allegedly for promoting 
extremism, although the election advertising was 
coordinated with the Central Election Commission. 
The court of the first instance supported the position 
of “Autoradio”, but later the case was reviewed5.    
On December 19, 2010 the Belarusian authorities 
fully blocked the outward traffic at https (Port 443), 
which makes it impossible to access e-mail through 
a secure protocol of information exchange, to enter 
passwords for accessing foreign social networks, 
as well as to manage the content of the web-sited 
hosted abroad from Belarus.
That day some opposition Internet resources 
(Charter’97, Belarusian Partisan, and the web-site 
of Salidarnasts newspaper) were inaccessible6. 
Simultaneously, fake web-sites imitating Charter’97, 
European Radio for Belarus, and “Salidarnasts” 
web-site, were opened in .in domain zone. All three 

4	  S. Pulsha. Journalist Andrzej Poczobut Accused of “Insult of the 
President of the Republic of Belarus”//BelaPAN, 28.03.2011, http://
naviny.by/rubrics/politic/2011/03/28/ic_news_112_364300/

5	  The Supreme Economic Court Upheld Decision about Closure 
of Autoradio//BELTA, 29.03.2011, http://www.belta.by/ru/pda/
all_news/society?id=547778

6	  P. Bykouski. What to Do When Internet Is Limited?//”Belorusy 
I  Ry n o k ”,  1 9 . 1 2 . 2 0 1 0 ,  h t t p : / / w w w. b e l m a r k e t . b y /
ru/105/1/8273/%D0%A7%D1%82%D0%BE-%D0%B4%D
0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%B2-%D
0 % B F % D 0 % B 5 % D 1 % 8 0 % D 0 % B 8 % D 0 % B E % D 0 % B 4 -
%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%87
%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%
98%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1
%82%D0%B0.htm

belonged to the same owner and were hosted in Be-
larus. Experts made an assumption, as the national 
monopolist provider “Beltelecom” has a possibility 
to modify DNS (Domain Name System) entries on 
queries from Belarus, the Belarusian authorities 
wittingly tried to redirect the visitors from Belarus 
to fake web-sites7. They were used in an attempt of 
distributing information which was not controlled 
by the teams of the web-sites. Fake sites were closed 
down after the end of the voting. 
Later KGB searched the offices and seized all in-
formation carriers from “Nasha Niva” newspaper 
and local office of “Euroradio”. That did not have 
a strong impact on the work of the radio station 
broadcasting from Warsaw, while the web-site of 
Nasha Niva was paralyzed at first, and later worked 
less intensively. As of now, the work of Nasha Niva 
web-site got back to normal. 
According to BAJ, 26 reporters were detained on 
December 19, and 22 had physical injuries, but 
were not detained8. The wave of repression against 
independent journalists did not stop by the end of 
January, although searches and detentions reduced 
in number. In some cases, for example, BelaPAN 
investigative journalist Viktar Fedarovich, repression 
is directed not only against a journalist person-
ally, but also against members of their families. In 
January they seized all information carriers from 
Fedarovich, and still did not return them. His wife 
was forced to leave public service. V. Fedarovich 
is known for his publications about the criminal 
proceedings against chief investigator for special 
cases of Prosecutor’s General Office Svetlana 
Baikova and about the circumstances of death of 
journalist Aleh Bebenin, founder of the opposition 
web-site Charter’979.  
The Belarusian law does not provide for freelance 
activities. Reporters of foreign media are prohib-
ited to work without credentials. Many reporters 
of foreign media do not have credentials and held 
liable for that.
Registered non-state mass media, as well as inde-
pendent Internet resources continue to complain 
that the authorities privately recommend their 
traditional advertisers to stop placing advertise-
ment there – either completely, or near the articles 
criticizing the ruling regime. 
As of March 21, the Belarusian mass media received 
26 warnings from the Ministry of Information. 
Some media, such as Narodnaya Volia newspaper, 
have several warnings, which is a sufficient cause 
for suspending or closing down the newspaper 
by court. 
Another effective tool the ruling regime is using to 
control the media space is the authorization-based 

7	  Fake Web-sites of Belarusian Internet Media Created in .IN Do-
main//Electroname.com, 19.12.2010, http://www.electroname.
com/story/9178

8	  Lists of Detained and Injured Journalists and BAJ Members//BAJ, 
14.01.2011, http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-9546.html 

9	  S.Pulsha. Searches Carried Out in Apartment of Journalist Viktar 
Fedarvich and in His Parents’ House//BelaPAN, 15.01.2011

The wave of 
repression against 
independent 
journalists did not 
stop by the end of 
January, although 
searches and 
detentions reduced in 
number.



4  ( 2 5 ) ,  2 0 1 1

6

Nordic Council of Ministers

This newsletter represents the independent analysis of the authors of the articles. The 
views expressed within are not necessarily those of the Eastern Europe Studies Centre, its 
partners and supporters, nor of the persons consulted in producing this publication.

TO CONTRIBUTE TO THE NEXT ISSUE OF “BELL”, PLEASE CONTACT:

Justinas Pimpe
Phone: +370 5 2705993
Fax: +370 5 2736953
E-mail: justinas.pimpe@eesc.lt
EASTERN EUROPE STUDIES CENTRE 

registration of media and re-registration campaigns 
held from time to time.
The last re-registration of mass media, held under 
the Law “On Mass Media”, began on February 8, 
2009 and ended on February 8, 2010. 
In total, 1, 075 printed media, 211 electronic media, 
and 6 news agencies were reregistered10 11. While 
230 printed media, 17 electronic media, and 3 news 
agencies failed to go through the re-registration 
procedures. “Due to reasons beyond control of 
the Ministry of Information, 250 mass media did 
not state their desire to continue the work”, – Lilia 
Ananich, first deputy of the minister of informa-
tion, commented12. 
Looking at the patterns of ownership, 182 non-
state and 51 state-run media failed to go through 
re-registration procedures. 
When the new law on mass media came into 
force in February 2010, there were 1, 305 media 
registered in Belarus, including 413 state-run and 
982 non-state media. As of February 8, 2010, the 
National register of mass media includes 1, 209 
printed, 230 electronic mass media, and 8 news 
agencies131415. 
Taking away the data about re-registration, we 
see that during one year only 134 printed and 19 
electronic media, as well as 2 news agencies. Ac-

10	 Information about mass media and news agencies. As of Febru-
ary 8, 2010 printed media and news agencies went through re-
registration procedures// Official web-site of the Ministry of In-
formation of the Republic of Belarus, 20.02.2010, http://www.
mininform.gov.by/smi/elek/.

11	 Information about mass media and news agencies. As of Febru-
ary 8, 2010 electronic media went through re-registration pro-
cedures // Official web-site of the Ministry of Information of the 
Republic of Belarus, 20.02.2010, http://www.mininform.gov.by/
smi/elek/.

12	 E.Nechayeva. 150 new periodicals are registered in Belarus//BEL-
TA, 16.02.2010

13	 Cashe: data of the official web-site of the Ministry of Information 
of the Republic of Belarus, as of 15.02.2010, http://209.85.135.132/
search?q=cache:vG1WdbgkH2oJ:www.mininform.gov.by/smi/+
%22%D0%A1%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0
%B8%D1%8F+%D0%BE+%D0%A1%D0%9C%D0%98%22&cd=5&
hl=ru&ct=clnk 

14	 As of February 1, State Register includes 1, 048 printed me-
dia//BELTA, 02.02.2010, http://www.belta.by/ru/news/
society/?id=482998 

15	 The National register of mass media includes 8 news agencies, 1, 
209 printed, and 230 electronic mass media – Belarusian Minis-
try of Information// BELTA, 17.02.2010 

cording to BELTA16, during the seminar about the 
role of mass media in ensuring the constitutional 
rights of citizens during election campaigns held 
on February 16, deputy minister of information 
Lilia Ananich pointed out, non-state mass media 
have a bigger share of the information space (two 
thirds). According to Ananich, the re-registration 
data demonstrate the stability of the national mass 
media market. 
Meanwhile, the non-profit Belarusian Association 
of Journalists is less positive about the year of liv-
ing with the new law on media. “The authorities 
continue trying to keep the information space of 
Belarus under their control”, – BAJ deputy chair-
man Andrei Bastunets says – “Positive changes in 
mass media sphere observed in late 2008 – early 
2009 were not systematic and irreversible, which 
was proved by further deterioration of the situation. 
The legal environment for mass media in Belarus 
deteriorated when the new law and a number of 
legal acts in media sphere were passed”17.
We should point out that a number of non-state 
mass media has changed their content, and some 
newspapers that used to be rather in opposition to 
the ruling regime, are now talking about the achieve-
ments of the regional authorities and reduced the 
criticism of the government18. 
 Evidently, the change of the editorial line was caused 
by a secret demand to a number of large advertisers 
with the state share not to place advertisement in 
mass media which criticize the government. As the 
prohibition was made as a verbal recommendation, 
neither mass media, nor the human rights defenders 
were able to fight it. 
About 20% of private editions did not survive under 
the new law on media, while only 12% of editions in 
the state sector discontinued their activity19.

16	  E.Nechayeva. 150 new periodicals are registered in Belarus//
BELTA, 16.02.2010

17	 Press service of the Belarusian Association of Journalists. A year 
with the new law “About mass media”//BAJ, 08.02.2010, http://
baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-8001.html 

18	 V. Tsuhankou. Isn’t Government’s Campaign against Internet 
Mass Media Too Early? //RFE/RL, 26.02.2010, http://www.sva-
boda.org/content/transcript/1969642.html 

19	 P. Bykouski. Results of Re-registration//”Belorusy I Rynok”, 
22.02.2010, http://www.belmarket.by/ru/66/16/5124/

We should point out 
that a number of 
non-state mass media 
has changed their 
content, and reduced 
the criticism of the 
government.


